Hoe kies je de juiste hosting?
1. Ken je hosting behoeften
Je kunt nooit de juiste webhost kiezen zonder te weten wat je nodig hebt. Dus voordat je gaat verder – zet alles opzij (ook deze gids die je aan het lezen bent) en denk grondig na over je eigen behoeften.
- Wat voor soort website ga je bouwen?
- Wil je iets veel voorkomends (een
- WordPress blog, bijvoorbeeld)?
- Heb je Windows-toepassingen nodig?
- Heb je een speciale versie van de software (bijv. PHP) nodig?
- Heb je website speciale software nodig?
- Hoe groot (of klein) zal het webverkeer volume te zijn?
Dit zijn enkele van de fundamentele vragen die je moet beantwoorden voor jezelf.
Je hebt een kort beeld geschetst van wat je met je website wilt gaan doen. Nu moet je achterhalen wat er in de toekomst (de komende 12 maanden) zal gebeuren.
Als je helemaal nieuw bent
Voor beginners, de no-brainer regel is om altijd klein beginnen met een goede shared hosting account.
Een shared hosting account is goedkoop, gemakkelijk te onderhouden, en voldoende voor de meeste nieuwe sites. Bovendien kunt je altijd upgraden naar VPS of dedicated hosting in een latere fase wanneer je site groter wordt.
2. Server Betrouwbaarheid / Uptime Scores
Niets is belangrijker dan het hebben van een 24/7 werkende webhost. Je hebt een webhost nodig die werkt op een krachtige server met stabiele netwerkverbindingen. 99,5% en hoger is de aanbevolen uptime score; iets minder dan 99% is onaanvaardbaar.
3. Server Upgrade Opties
Shared webhosts zijn vrij krachtig deze dagen.
Op basis van een ruwe schatting moet een shared hosting account voldoende zijn om een goed geoptimaliseerd WordPress blog met 30.000 – 40.000 unieke bezoekers per maand te kunnen ondersteunen. Je zal het goed doen op een shared host als het je lukt om je gelijktijdige database connecties onder de 20 te beperken (dit is de reden waarom ik zei dat het altijd het beste om te beginnen met een shared hosting als je nieuw bent).
Echter…
Als je verwacht dat jouw website in de komende twee of drie jaar zal groeien en echt groot zal worden, dan moet je overwegen om een webhost te kiezen met ruimte om te groeien. Met ruimte tot groei, bedoel ik het upgraden van uw webhost – van shared hosting naar virtuele particuliere of dedicated server – voor meer rekenkracht, geheugen, schijfopslag, en een betere beveiliging.
4. Meerdere Add-on domeinen
Domeinnamen zijn goedkoop – zo goedkoop dat het moeilijk te weerstaan is om niet meer dan één te bezitten. Persoonlijk heb ik zelf meer dan 50 domeinnamen in mijn TransIp en ArgeWeb accounts. En ik ben niet de enige.
Om deze extra domeinen te kunnen gebruiken, moeten we extra hosting ruimte hebben. En dit is de reden waarom het belangrijk is om een webhosting account te hebben, die het toestaat om meerdere domeinnamen toe te voegen.
Over het algemeen maken de meeste budget shared hosting bedrijven het mogelijk om ten minste 25 addon domeinen in één account te gebruiken, maar je weet het nooit zeker.
Enkele jaren geleden was ik onvoorzichtig koos ik voor een webhost die slechts één domein toestond. Op dat moment had ik meer dan 10 geparkeerde domeinen. Niet mijn fout herhalen – zorg ervoor dat je de domein capaciteit controleert voordat je een aankoop doet.
5. Cron Jobs, Auto Script Installer, .htaccess, en SSI
Ik verbaas me altijd er nog steeds webhosts zijn nog steeds deze fundamentele hosting functies tegenwoordig weigeren aan te bieden. Je hebt Cron nodig voor voor dag-in-dag-uit operaties, Auto Script Installers (zoals Fantastico, eenvoudige scripts, Quick Installer, Softaculous, Installatron, en ga zo maar door) voor eenvoudige web app installaties en updates, .htaccess toegang voor beveiliging, pagina redirects enzovoorts, Server Side Include (SSI) voor eenvoudiger onderhoud ter plaatse (vooral tijdens het bouwen van een statische website) en FTP-toegang voor een eenvoudige bestandsoverdracht.
Tenzij u zich aanmeldt op voor een speciale webhost zoals WP Engine en Pressidium, zijn deze fundamentele kenmerken zijn must-have. Je moet geen aankopen doen bij hosting providers die deze diensten niet leveren.
Negeer schijfruimte en gegevensoverdracht capaciteit (voor nu)
Schijfruimte en data transfers zijn nauwelijks een zinvolle vergelijkingsfactor voor het winkelend publiek – vooral als je nieuw bent.
Als je rondkijkt, bieden bijna alle shared hosting providers “onbeperkte” opslag en gegevensoverdracht. Hoewel de term “onbeperkt” niets anders is dan een marketing truc; krijgen web hosting-gebruikers meer dan genoeg capaciteit in opslag en data-overdracht. (In de meeste gevallen is het RAM en processor kracht dat het gebruik van een onbeperkte hosting account beperken.)
Als je erover nadenkt zijn schijfruimte en bandbreedte nauwelijks relevant voor een gemiddelde website-eigenaar tegenwoordig. Beelden kunnen worden opgeslagen op Flickr; bestanden en documenten op Google Doc, video’s op YouTube en Vimeo, grote gegevensbestanden op cloud storage.
Dus tot slot – je hoeft geen zorgen te maken over jouw hosting opslag of bandbreedte voor nu.
6. E-Commerce functionaliteiten
- Beheer je een e-commerce website?
- Gebruik je een bepaalde webwinkel software?
- Heb je software nodig om zakelijke transacties te verwerken op uw website?
- Heb je speciale technische ondersteuning (bijv. PrestaShop gids, of enzovoort) nodig?
Zo ja, dan is het belangrijk dat u een webhoster met voldoende e-commerce mogelijkheden en ondersteuning te kiezen. SSL-certificering, dedicated IP en één-klik installatie shopping cart software zijn enkele van de essentiële kenmerken / ondersteunt je nodig hebt.
7. Makkelijk te gebruiken Controle paneel
Een gebruiksvriendelijke en functionele hosting control panel is zeer, zeer belangrijk.
Het maakt niet uit of het een cPanel of Plesk of een derde bedieningspaneel is. We zijn tevreden, zolang het gebruiksvriendelijk is en wordt geleverd met alle noodzakelijke functies.
Zonder een adequate controle paneel, zul je worden overgelaten aan de genade van het hosting-tech ondersteunend personeel – zelfs als alles wat je nodig hebt een aantal fundamentele veranderingen naar server zijn.
8. Milieuvriendelijkheid
Het hebben van een eco-vriendelijke website host is de primaire zorg voor sommige webmasters.
Volgens wetenschappelijke studies, produceert een webserver gemiddeld meer dan 630 kg CO2 (dat is veel!). En verbruikt jaarlijks 1.000 kWh energie. Een groene gastheer aan de andere kant, produceert theoretisch nul CO2. Er is inderdaad een groot verschil tussen een groene webhost en een niet-eco-vriendelijke webhost.
Als je de zorg over het milieu en wensen om te bezuinigen op jouw ecologische voetafdruk, kies een webhost die draait op hernieuwbare energie (of op zijn minst, een webhost die het energieverbruik via groenestroomcertificaten compenseert).
9. Email@JouwDomein.nl
Indien je wenst je e-mail accounts samen met je website te hosten, dan moet je kijken naar de e-mailfuncties voordat je je hosting pakket koopt. De meeste hosting bedrijven bieden wel de mogelijkheid om je eigen e-mail (iets als email@jouwdomein.nl) te hosten, maar hey, het is altijd beter om te controleren en zeker te zijn van het, toch?
In het geval dat de e-mailfunctie niet wordt voorzien, geen paniek. Er zijn een aantal manieren waarop je een e-mailaccount op je eigen domein kunt gebruiken. Google Apps E-mail, bijvoorbeeld, is een gratis en eenvoudig – je krijgt de eerste 10 e-mailaccounts gratis en daarna wordt het €5,- per account, per maand.
10. Inschrijvingsperiode
Wees niet verbaasd als je ontdekt dat een aantal webhosts hun klanten onredelijke, langdurige contracten door de strotduwen.
Moet u zich verbinden tot lange termijn hosting contracten? Ons antwoord is nee – meld je nooit aan bij een webhoster met een voorschot van meer dan 2 jaar, tenzij ze duidelijke altijd geld terug garantie bieden.
11. Site Backups
Er zijn momenten waarop een site crasht. Misschien een hacker die in je WordPress blog je index.php bestand heeft vervangen, of je hele database is ‘opgeblazen’, of de server had een ernstige harde schijf defect.
Als je webhost regelmatig website back-ups maakt, dan is er niets aan de hand wanneer deze incidenten gebeuren. Uw hosting provider moet in staat zijn om terug te herstellen van uw volledige (of op zijn minst, een groot deel van) de site in een mum van tijd.
Bij back-ups, hier zijn een paar belangrijke vragen aan uw webhost vragen:
- Maakt je webhost regelmatig volledige back-ups?
- Kan een site backup eenvoudig worden gemaakt via het bedieningspaneel?
- Kan je automatisch een backup van je site maken via een cron job of een ander programma?
- Kan je jouw back-up bestanden zelf makkelijk herstellen (zodat je niet hoeft te wachten voor de steun van personeel om het voor u doen tijdens de ramp tijd)?
12. 24/7 live chat ondersteuning?
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan live chat via de telefoon en ik heb liever web hosting bedrijf met uitgebreide documentatie (dus ik kan net gelezen en de problemen zelf op te lossen).
Maar dat ben ik. Jij hebt misschien liever e-mail in plaats van telefonische ondersteuning.
Wat we willen is iemand die ons kan gooien de levensreddende touw meteen toen we op de S.O.S knop.